ux مخفف شده کلمه user experience و به معنی تجربه کاربری می‌باشد. این موضوع اولین بار به وسیله دونالد نورمن در اواسط دهه ۱۹۹۰ در دانشگاه کالیفرنیا به کار برده شد. امروزه این مفهوم تغییرات بسیار گسترده‌ای را داشته است و همچنین بیان کننده موضوع و مفهومی برای ارتباط بین ماشین‌ها و انسان را به شکل‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی معرفی تجربی کاربری ux بپردازیم و مطالب مفیدی را برای انسان ارائه دهیم.

تعریف تجربه کاربری یا ux

به تمامی احساسات، رفتارها و نگرش‌های یک کاربر در رابطه با استفاده از یک محصول و یا سرویسی مشخص تجربه کاربری گفته می‌شود. به عبارت دیگر تجربه کاربری در واقع همان خاطره و یا اثری است که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. به طور کلی طراحی تجربه کاربری به دو شیوه انجام می‌شود این دو شیوه عبارتند از:

بهبود قابلیت استفاده useability

سهولت در استفاده از accessibility

همان طور که قبلاً گفته شد مفهوم تجربه کاربری ثابت نیست، بلکه کاملاً داینامیک و پویاست. و همانطور که انتظار می‌رود، با توجه به تغییر شرایط قالب نیز تغییر می‌کند.

تجربه کاربری یا ux

تجربه کاربری یا ux در طراحی سایت

برای طراحی تجربه کاربری یا ux در وبسایت موارد مهم بسیار زیادی وجود دارند. به عنوان مثال چیدمان کاربری رنگ‌های معنادار و مرتبط ترتیب شکل‌ها و گزینه‌ها و. همگی از موارد مهم و قابل توجه در طراحی ux هستند.

طرح و نقشه سایت: یک فایل xml از تمام سایت‌های وب نشأت گرفته است.

برنامه نویسی: روشی برای روند ثبت نام، مراحل و ذخیره اطلاعات است.

 راهکارهای عملیاتی وب سایت: مثلاً اینکه چگونه کالایی را در وب سایت‌های گاهی ارسال کنیم.

محتواهای متنی و تصویری: که تشکیل شده از تصاویر، راهنماها، بحث‌ها، توضیحات عناوین و نوشته‌هاست.

 به طور کلی یک ux و یا تجربه کاربری خوب باید چه ویژگی‌هایی همچون کاهش میزان خطای کاربری، افزایش محصول، افزایش رضایت کاربران، کاهش میزان هزینه‌های مربوط به محصول، افزایش میزان سرعت استفاده از محصول و… را شامل شود.

همچنین در نظر داشته باشید که هر تجربه کاربری و ux باید دارای ۵ زیرمجموعه باشد. که این پنج مورد عبارتند از:

  • استراتژی محتوا
  •  معماری اطلاعات
  •  کاربردپذیری
  •  طراحی تعاملی
  •  کار پژوهی

مراحل طراحی تجربه کاربری یا ux

 به طور کلی برای طراحی یک تجربه کاربری موفق باید چهار مرحله را پشت سر بگذارید.

 در مرحله اول باید به تحقیقات میدانی و مطالعات آماری کاربران و مخاطبان خود بپردازید و مخاطبانتان را با تعیین یک وب سایت و یا اپلیکیشن زیر نظر بگیرید. شما می‌توانید برای شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات‌های مخاطبین خود پرسشنامه‌هایی را در اختیار آنها قرار دهید و پس از جمع آوری داده‌های خود را آنالیز کنید. در این مورد با توجه به نوع کسب و کار، می‌توانید هم از داده‌های آماری و یا هم از داده کاوی استفاده کنید.

در مرحله دوم شما موظفید داده‌ها و اطلاعاتی را که در مرحله اول به دست آورده‌اید را دسته بندی کنید و با استفاده از مدل‌هایی، اولویت بندی‌ها و گروه‌های هدف خود را مشخص و تعیین کنید.

در مرحله سوم می‌توانید وجه اشتراک بین گروه‌های مختلف تعیین کنید که در اصطلاح به آن پرسونای مخاطب می گویند. پرسونای مخاطب همان ویژگی‌های فردی شخصیتی مخاطبان است که به صورت گروهی با یکدیگر دارند. در واقع پس از آن دسته بندی مخاطبان باید پرسونای هر دسته بندی را مشخص کرده و سناریوها و روندهایی که بر اساس احتیاجات انواع کاربران است را طراحی کنید.

در نهایت در آخرین مرحله شما باید به طراحی وایرفریم بپردازید. درواقع در این مرحله باید یک ساختار کلی از صفحات وب سایت و اپلیکیشن خود را به شکل واقعی طراحی کنید. تصور کنید تمامی مراحل طراحی مانند رنگ‌ها، ترکیب بندی‌ها و سایر موارد، همگی با توجه به علایق کاربران تنظیم و طراحی می‌شود. بر این اساس، رضایت کاربران و مخاطبان از محصول بیشتر می‌شود. جالب است بدانید سیستم HCI میز با توجه به نیازهای خاص مخاطبان طراحی می‌شود.


ممنون از اینکه این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم از مطالب گفته شده لذت برده باشید و مطالب برایتان مفید واقع شده باشند.


بازاریابی اینترنتی کاربری ,طراحی ,تجربه ,مرحله ,می‌شود ,استفاده ,تجربه کاربری ,دسته بندی ,طراحی تجربه ,پرسونای مخاطب ,طراحی کنید ,طراحی تجربه کاربری منبع

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
vanoggcjkj9 diary آقای پکیج آشپزی مدرسه ی با نشاط ما پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان فردای تازه ها پی سی پرس تیم اسپا بروز آی تی مستر موزیک